کشف مزایای متابولیکی رژیمهای غذایی کم کربوهیدرات

19 سپتامبر 2017- محققان دانمارکی، علت مزایای متابولیکی رژیم کم کربوهیدرات و مملو از چربیهای سالم را در داشتن پیری سالم و جلوگیری از بیماریهای مرتبط با پیری کشف کردند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف شکر کمتر و استفاده‌ی بیشتر از چربیهای سالم می‌تواند از فرد در برابر دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر و سرطان محافظت کند، اما دانشمندان تاکنون از مکانیزم این فرایندهای متابولیکی آگاه نبودند. حال محققان یک سیستم سم زدا را در بدن کشف کرده اند که می‌تواند توضیح دهد که چگونه بدن با استفاده از این سیستم از خود در برابر مضرات شکر محافظت می‌کند.

فرایندهای متابولیکی

 در این فرایند، متابولیتی بنام متیل گلی اکسال (methylglyoxal) که در طی متابولیسم شکر در بدن تولید می‌شود، دخالت دارد. پیش از این دانشمندان ارتباط این ماده را با بیماریهای مرتبط با پیری کشف کرده بودند. محققان دانشگاه Aarhus در دانمارک مشاهده کردند که در این سیستم سم زدا، کتونی بنام استواستات که از متابولیسم چربیها در بدن منشاء می‌گیرد از عملکرد متیل گلی اکسال جلوگیری می‌کند. این فرایند سم زادیی همچنین منجر به تولید یک متابولیت سوم بنام 3-HHD می‌شود که اثرات مضری بر متیل گلی اکسال ندارد. سپس محققان مطالعاتی را بصورت in vivo انجام داده و کشف کردند که 3-HHD در خون افرادی که فاقد انسولین بودند و یا شب قبل ناشتا بودند موجب Ketosis می‌شود. بطور کلی، این کشف نشان داد که متابولیسم چربی در سلولها بطور همزمان، موجب خثنی شدن اثرات مضر متیل گلی اکسال می‌شود، به عبارت دیگر نقش سم زادیی دارد، این امر می‌تواند اثرات مثبتی بر مقدار قند خون و متابولیسم برجا گذارد.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر Mogens Johannsen می‌گوید: ما کشف کردیم که یک متابولیت حاصل از سوزاندن چربیها، مانند یک سم زدای شیمیایی، اثرات مضر متیل گلی اکسال را خنثی می کند.

کتوسیز(Ketosis)

بر اساس این کشف، فرایند Ketosis وضعیتی سلامت، برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود زیرا بدن آنها کمتر به گلوکز متکی است و بجای آن بر سوزاندن چربیها و بیشتر بر کتونها تکیه دارد.

این وضعیت منجر به بهبود قند خون و کاهش نیاز به دارو می‌شود. دکتر Johannsen متقاعد شده است که کتون‌ها نقش مهمی در پیری بیولوژیک دارند.

 دکتر Johannsen افزود: اکنون شواهدی در دست داریم که می‌توانیم بگوییم کتونها می توانند مقدار متیل گلی اکسال را در موجودات زنده به حداقل برسانند. این کشفی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب خواهد کرد چرا که بحث‌های زیادی بر روی این دو ماده در رابطه با پیری بیولوژیک وعوارض دراز مدت دیابت وجود دارد، همچنین، این دوماده با همدیگر واکنش نشان می‌دهند.

بر اساس نتایج این تحقیق باید مصرف کربوهیدرات‌ها کاهش یابد و استفاده‌ از چربیها سالم بیشتر گردد زیرا متابولیسم چربیها به نابود کردن مولکولهای قند که موجب بروز عوارض دیابت و پیری می‌شوند، کمک می‌کند.

دکتر Johannsen افزود: این یافته‌ها می‌تواند برای افراد مبتلا به عوارض دیابت مانند نوروپاتی دیابتی مهم باشد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Cell Chemical Biology منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/new-discovery-could-explain-metabolic-benefits-of-low-carb-diet-91280939.html